Trenger mitt firma være på Facebook?

av | 22. nov, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

Jeg er på Facebook, du er på Facebook, naboens tremenning er på Facebook, følg oss på Facebook…. “Alle” er på Facebook, og ALLE har har iallefall hørt om det. Men kan det virkelig være nødvendig for min bedrift å også være på Facebook?
Da jeg oppretta en konto, var det helt i startfasen. Det eneste jeg hadde fått med meg at dette var det nye hippe, selv om jeg kanskje ikke helt trodde på det. Det skulle jo vise seg at det faktisk tok helt av. En suksess av de helt sjeldne vil jeg si. Og tenk litt på dette: Slik utviklingen har vært med plattformen fra den startet til i dag, tror du suksessen vil avta med det første? Eller vil de bare fortsette å vokse, og øke sin dominans? Jeg tror, og mer eller mindre VET det sistnevnte. Og hvorfor jeg stiller dette spørsmålet er; Å ignorere Facebook som en markedsførings-kanal er faktisk ikke en mulighet for de fleste. Hverken byråer eller enkeltfirmaer. “Alle” er jo inne og titter daglig, ser hva nytt som har skjedd, ler litt og huffer seg. Så hvorfor skal ikke du være synlig der med din tilstdeværelse, og bringe ditt firma frem i lyset(feeden)? Utfordringen din er bare hvordan du skal få gjort det. Det som er positivt i denne problemstillingen er at du mer eller mindre på detaljnivå kan spisse deg inn mot “Andersen” i Fyresdal, hvis det er ønskelig. Det finnes så mange muligheter til å snevre inn målrettingen din. Men hvorfor skal du så gjøre dette? Facebook er jo ikke laget kun for moro skyld, de har jo underveis forstått at her er det store penger å hente. Fra å være et nettverk for studenter på college i USA, har det vokst seg til å bli et stort utstillingsvindu for både bedrifter og privatpersoner. Derfor.  
La oss se litt på mulighetene du som firma har:
Pages(sider): I utgangspunktet er en page(side) ganske lik den du bruker til din private profil, men den er tilpasset offisielle personer og firmaer. Du kan her, i motsetning til å bli venn med en du kjenner, velge å “like” en side, noe som i utgangspunktet vil si at du får oppdateringer fra siden i feeden din (man må ta en del ting med i betraktningen her). Du må heller ikke ha noen godkjenning fra siden til å “like” den, i motsetning til når du legger til en venn privat. En side er i utgangspunktet veldig enkel å sette opp, det vanskelige er å bygge en følgerskare som har betydning for deg (altså ikke bare venner og familie som liker siden din for å være greie med deg). Groups(grupper): For å forklare det enkelt, så kan man betrakte en gruppe som et diskusjonsforum, med noen tilleggsfunksjoner. Du kan opprette grupper som omhandler din nisje eller ditt produkt, eller du kan lage en gruppe om et generelt tema. Det kan lønne seg for noen å ha en gruppe tilknyttet siden(pagen) sin, da gruppen kan få høyt engasjement. Det “negative” i dette, er at det krever mye tid til å holde en gruppe aktiv med innlegg, besvarelser osv.  
Hvordan skal jeg markedsføre siden?
Facebook pages(sider) er et kjempe-utgangspunkt for å starte markedsføringen din. Det hele er gratis, lette å sette opp, i hvert fall basisen. Visse modifikasjoner må gjøres for å optimalisere siden. Dessverre så ser man at de aller fleste selskaper som har en bedrifts-profil på Facebook ikke utnytter den til sitt potensial. Jeg ser ofte at mindre firmaer oppretter en side, legger inn et profilbilde, og skriver noe sånt som; “Da er er xxxxxxx på Facebook. Lik gjerne siden vår og del”. Dette vil føre ingensteds hen. Noen små tips på veien for deg som ønsker å opprette en slik side: Profilbildet ditt: La logoen din være profilbilde. Enkelt og greit. Coverbilde ditt: Her kan du være mer kreativ. Det eneste som egentlig er viktig her er at bildet reflekterer din bedrift på en eller annen måte. Kanskje et bilde av dere som jobber der, lokalene osv.. Det bør inneholde en liten wow-faktor som fanger øynene til den som besøker siden.
Å ignorere Facebook som en markedsførings-kanal er faktisk ikke en mulighet for de alle fleste bedrifter.
Om-delen: I denne delen kan du kortfattet forelle den som besøke siden, hva firmaet står for og leverer. Hold tonen lett og ufomell, men skryt litt samtidig av hva det er som skiller firmaet fra mengden.  
Hva skal du så poste på siden din?
Du kan i utgangspunktet poste hva enn du ønsker å formidle, men har alt og ingenting noen relevans for dine følgere og fremtidige kunder? Husk at det du poster vil sende et budskap til dem som ser det på nyhets-veggen sin. Du har ikke hele feeden til din disposisjon, så tenk gjennom hva det er du vil formidle. Lag gjerne historie rundt det du legger ut. Legg gjerne en sosial plan. Med dette mener jeg å legge en plan på hvor ofte du skal poste, hva osv. Det er viktig at det blir en rød tråd i det hele. Eksempler på hva du kan legge ut: Linker til blogg-postene på hjemmesiden deres, linker til artikler som omhandler ditt firma eller bransjen du opererer i, nye produkter du har fått inn. Og en viktig ting jeg ser veldig mange gjør; ikke del dine egne poster. I hvert fall ikke de du la ut forrige uke. Det kan virke negativt på de som følger deg. Spør følgerene dine spørsmål. Få dem til å bli aktive på siden din. “Hva er din erfaring med xxxxxx?” “Er det andre produkter du gjerne ville sett at vi hadde?”…. Får du engasjementet opp med innhold av betydning, vil det hjelpe deg å klatre på feeden. En annen ting i denne sammenhengen, er å vite når brorparten av følgerne dine er online, slik at du faktisk legger ut noe når folk er våkne og på nett. Facebook som plattform er kraftfull. Den kan brukes på så mange måter. Selvfølgelig kan det være vanskelig å sette seg inn i noe du kanskje ikke har kunnskap om, eller i det hele tatt brukt personlig før, men det er verdt å bruke tiden til å faktisk lære seg det. Facebook vil aldri slutte å utvikle seg, så når man en uke tenker at nå kan man det, ja da kommer det en ny oppdatering som snur litt på ting…SÅ: Vil du være på Facebook med firmaet ditt, sørg for at du/dere gjennomfører det, slik at dere kan utnytte mulighetene som ligge der. Så da er det vel bare å logge inn….

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

24 timers livssyklus

24 timers livssyklus

    Hva prater jeg om nå? Jeg sitter nå hjemme i solsengen på verandaen og ser ut over vannsprederne på jordet og de små bølgene på fjorden. Og så slo meg plutselig tanken, jeg har jo glemt å se Solo!! For dere som ikke er vet hva jeg prater om, her er et...

Vlogger du?

Vlogger du?

    Bilde eller video? Jeg så en video for noen dager siden på LinkedIn, om et firma som har begynt å filme store deler av reisen sin. Alt fra hvordan de har det på kontoret, når de er i kundemøter, opp og nedturer. De viser korte avsnitt av hvordan det er å...

Fra 0 til 177 på få måneder

Fra 0 til 177 på få måneder

    Hva innebærer aktivitet på LinkedIn? I Oktober 2017 var jeg på et foredrag i Oslo som handlet om digitale medier og markedsføring. Det ene foredraget handlet om LinkedIn. LinkedIn er en app, og en del av min inbound marketing, jeg har hatt på alle mine...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This