Facebook slår ned på fisking etter engasjement!

av | 19. des, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

«Engagement baiting» har blitt mer og mer vanlig blant sidene du og andre følger på Facebook, men nå er det slutt. Facebook har nemlig annonsert at de vil begynne å slå hardt ned på synligheten til innlegg fra sider som fisker etter engasjement.

Folk er nemlig lei av å lese innlegg der de blir egget frem til å fysisk reagere på Facebook-innlegg i form av å enten like, kommentere eller dele innlegget. Et eksempel på en tekst som fisker etter engasjement kan være «LIK dette innlegget dersom du også har Tvillingene som ditt stjernetegn». Disse innleggene prøver å utnytte Facebook-algoritmen som gir større spredning på innlegg med mye engasjement.

Du vil få muligheten til å tilpasse deg disse nye endringene over tid, så algoritmen vil gradvis bli strengere etter hvert som ukene går.

Facebook har over lengre tid samlet inn og kategorisert flere hundre tusen innlegg, slik at algoritmen nå bedre forstår hvilke innlegg som fisker etter engasjement. Dermed vil disse innleggene bli mindre synlige og rekkevidden vil bli betraktelig redusert. Innlegg som spør om hjelp, råd eller anbefalinger vil ikke bli negativt rammet av disse endringene. Eksempler på dette kan være hjelp til å spre innlegg som omhandler en savnet person, innsamling til veldedige formål eller spørsmål om hjelp hvis du skal ut og reise.

Du vil få muligheten til å tilpasse deg disse nye endringene over tid, så algoritmen vil gradvis bli strengere etter hvert som ukene går. Facebook håper at disse endringene vil føre til at autentiske og meningsfulle innlegg vil være det første som møter oss på Facebook.

Så lenge du fortsetter å publisere relevante og meningsfulle innlegg vil du ikke merke noe til disse endringene, så her gjelder det å tenkte seg godt om en gang eller to før neste Facebook-innlegg.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

24 timers livssyklus

24 timers livssyklus

    Hva prater jeg om nå? Jeg sitter nå hjemme i solsengen på verandaen og ser ut over vannsprederne på jordet og de små bølgene på fjorden. Og så slo meg plutselig tanken, jeg har jo glemt å se Solo!! For dere som ikke er vet hva jeg prater om, her er et...

Vlogger du?

Vlogger du?

    Bilde eller video? Jeg så en video for noen dager siden på LinkedIn, om et firma som har begynt å filme store deler av reisen sin. Alt fra hvordan de har det på kontoret, når de er i kundemøter, opp og nedturer. De viser korte avsnitt av hvordan det er å...

Fra 0 til 177 på få måneder

Fra 0 til 177 på få måneder

    Hva innebærer aktivitet på LinkedIn? I Oktober 2017 var jeg på et foredrag i Oslo som handlet om digitale medier og markedsføring. Det ene foredraget handlet om LinkedIn. LinkedIn er en app, og en del av min inbound marketing, jeg har hatt på alle mine...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This