Facebook slår ned på fisking etter engasjement!

av | 19. des, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

«Engagement baiting» har blitt mer og mer vanlig blant sidene du og andre følger på Facebook, men nå er det slutt. Facebook har nemlig annonsert at de vil begynne å slå hardt ned på synligheten til innlegg fra sider som fisker etter engasjement.

Folk er nemlig lei av å lese innlegg der de blir egget frem til å fysisk reagere på Facebook-innlegg i form av å enten like, kommentere eller dele innlegget. Et eksempel på en tekst som fisker etter engasjement kan være «LIK dette innlegget dersom du også har Tvillingene som ditt stjernetegn». Disse innleggene prøver å utnytte Facebook-algoritmen som gir større spredning på innlegg med mye engasjement.

Du vil få muligheten til å tilpasse deg disse nye endringene over tid, så algoritmen vil gradvis bli strengere etter hvert som ukene går.

Facebook har over lengre tid samlet inn og kategorisert flere hundre tusen innlegg, slik at algoritmen nå bedre forstår hvilke innlegg som fisker etter engasjement. Dermed vil disse innleggene bli mindre synlige og rekkevidden vil bli betraktelig redusert. Innlegg som spør om hjelp, råd eller anbefalinger vil ikke bli negativt rammet av disse endringene. Eksempler på dette kan være hjelp til å spre innlegg som omhandler en savnet person, innsamling til veldedige formål eller spørsmål om hjelp hvis du skal ut og reise.

Du vil få muligheten til å tilpasse deg disse nye endringene over tid, så algoritmen vil gradvis bli strengere etter hvert som ukene går. Facebook håper at disse endringene vil føre til at autentiske og meningsfulle innlegg vil være det første som møter oss på Facebook.

Så lenge du fortsetter å publisere relevante og meningsfulle innlegg vil du ikke merke noe til disse endringene, så her gjelder det å tenkte seg godt om en gang eller to før neste Facebook-innlegg.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Outbound vs. inbound markedsføring

Outbound vs. inbound markedsføring

    Det nummeret der ser ut som et salgsnummer, de er så utspekulerte! Vi har i dag alle mulige funksjoner for å “forsvare” oss mot folk som ønsker kontakt. Det kan være apper som blokkerer numre, det kan være tillegg i Chrome-leseren som blokkerer annonser...

Hva skjer med Facebook for bedrifter nå?

Hva skjer med Facebook for bedrifter nå?

    Det har vært tilløp til panikk blant bedrifter som benytter Facebook som markedsføringskanal, etter at Facebook for noen dager siden annonserte at de i nyhetsstrømmen nå vil prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold. Spørsmålet er om...

Trenger mitt firma være på Facebook?

Trenger mitt firma være på Facebook?

    Jeg er på Facebook, du er på Facebook, naboens tremenning er på Facebook, følg oss på Facebook…. “Alle” er på Facebook, og ALLE har har iallefall hørt om det. Men kan det virkelig være nødvendig for min bedrift å også være på Facebook?   Da jeg...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This