Mange bedrifter bryter Facebooks konkurranseregler

av | 25. sep, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

Konkurranser på Facebook er en smart og enkel måte å markedsføre og skape engasjement rundt din bedrift. Men pass på, det er viktig å følge reglene, ellers kan Facebook begrense din synlighet og i verste fall kaste deg ut – helt uten forvarsel!

Hvem har ikke opplevd å bare trykke «Jeg har lest og godkjenner vilkårene…», uten å faktisk ha lest så mye som ett ord av disse? Facebooks vilkår for Facebook-sider er vel ikke noe unntak her. Vi har derimot satt oss ned å gått igjennom disse, og gir dere her noen tips om hva som kan og ikke kan gjøres.

Retningslinjene for reglene for konkurranser på Facebook er basert på vilkår for Facebook-sider

 

Risikerer store konsekvenser

Det syndes mye mot reglene for konkurranser på Facebook. De aller fleste gjør dette uten å vite at de bryter disse. Regelbrudd som oppdages kan straffe din bedriftsside med redusert synlighet, og i ytterste konsekvens kaste deg ut av Facebook – i noen tilfeller helt uten forvarsel.

Ett eksempel er Lille Vinkel Sko i Oslo, som for noen år siden ble kastet ut av Facebook. Uten å være klar over det, brøt butikken med FBs regler for markedsføring, og mistet alle sine følgere, som de hadde brukt lang tid og mye krefter på å bygge opp. Utkastelsen skjedde helt uten noen form for forvarsel.

 

DETTE HAR DU LOV TIL I FORBINDELSE MED KONKURRANSER:
  • Du kan be folk like et innlegg, bilde eller en side.
  • Du kan oppfordre folk til å kommentere.
  • Oppfordre folk å trykke liker-knappen som en teller («500 likerklikk og vi trekker en vinner»).
  • Du kan be om at folk sende DM (direkte melding) til din side.
  • Du kan be folk publisere noe på siden din.

Slik vi nå leser den siste revisjonen av retningslinjene har Facebook åpnet for at du kan be folk like din Facebook-side mot å være med i konkurranser. Vi mener i midlertidig at dette er en liten sjanse å ta, og vil derfor ikke anbefale noen å gjøre dette.

 

 

Her et eksempel på lov/ikke lov:
  • Dette er ikke lov: ”Tagg en venn i kommentarfeltet som vil vinne en ny iPhone”
  • Men dette er lov: ”Kjenner du noen av dine venner som hadde blitt glad for å vinne en ny iPhone?”

 

Det er også tillat å oppfordre brukerne til følgende:
  • Legge igjen en kommentar.
  • Trykk på liker-knappen på ditt innlegget.
  • Lik gjerne siden vår om du liker konkurransen.
  • Sende brukerne til en ekstern side for å bli med i en konkurranse.
  • Oppfordre brukerne å sende en direktemelding til bedriftens Facebook-side.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

24 timers livssyklus

24 timers livssyklus

    Hva prater jeg om nå? Jeg sitter nå hjemme i solsengen på verandaen og ser ut over vannsprederne på jordet og de små bølgene på fjorden. Og så slo meg plutselig tanken, jeg har jo glemt å se Solo!! For dere som ikke er vet hva jeg prater om, her er et...

Vlogger du?

Vlogger du?

    Bilde eller video? Jeg så en video for noen dager siden på LinkedIn, om et firma som har begynt å filme store deler av reisen sin. Alt fra hvordan de har det på kontoret, når de er i kundemøter, opp og nedturer. De viser korte avsnitt av hvordan det er å...

Fra 0 til 177 på få måneder

Fra 0 til 177 på få måneder

    Hva innebærer aktivitet på LinkedIn? I Oktober 2017 var jeg på et foredrag i Oslo som handlet om digitale medier og markedsføring. Det ene foredraget handlet om LinkedIn. LinkedIn er en app, og en del av min inbound marketing, jeg har hatt på alle mine...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This