Mange bedrifter bryter Facebooks konkurranseregler

av | 25. sep, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

Konkurranser på Facebook er en smart og enkel måte å markedsføre og skape engasjement rundt din bedrift. Men pass på, det er viktig å følge reglene, ellers kan Facebook begrense din synlighet og i verste fall kaste deg ut – helt uten forvarsel!

Hvem har ikke opplevd å bare trykke «Jeg har lest og godkjenner vilkårene…», uten å faktisk ha lest så mye som ett ord av disse? Facebooks vilkår for Facebook-sider er vel ikke noe unntak her. Vi har derimot satt oss ned å gått igjennom disse, og gir dere her noen tips om hva som kan og ikke kan gjøres.

Retningslinjene for reglene for konkurranser på Facebook er basert på vilkår for Facebook-sider

 

Risikerer store konsekvenser

Det syndes mye mot reglene for konkurranser på Facebook. De aller fleste gjør dette uten å vite at de bryter disse. Regelbrudd som oppdages kan straffe din bedriftsside med redusert synlighet, og i ytterste konsekvens kaste deg ut av Facebook – i noen tilfeller helt uten forvarsel.

Ett eksempel er Lille Vinkel Sko i Oslo, som for noen år siden ble kastet ut av Facebook. Uten å være klar over det, brøt butikken med FBs regler for markedsføring, og mistet alle sine følgere, som de hadde brukt lang tid og mye krefter på å bygge opp. Utkastelsen skjedde helt uten noen form for forvarsel.

 

DETTE HAR DU LOV TIL I FORBINDELSE MED KONKURRANSER:
  • Du kan be folk like et innlegg, bilde eller en side.
  • Du kan oppfordre folk til å kommentere.
  • Oppfordre folk å trykke liker-knappen som en teller («500 likerklikk og vi trekker en vinner»).
  • Du kan be om at folk sende DM (direkte melding) til din side.
  • Du kan be folk publisere noe på siden din.

Slik vi nå leser den siste revisjonen av retningslinjene har Facebook åpnet for at du kan be folk like din Facebook-side mot å være med i konkurranser. Vi mener i midlertidig at dette er en liten sjanse å ta, og vil derfor ikke anbefale noen å gjøre dette.

 

 

Her et eksempel på lov/ikke lov:
  • Dette er ikke lov: ”Tagg en venn i kommentarfeltet som vil vinne en ny iPhone”
  • Men dette er lov: ”Kjenner du noen av dine venner som hadde blitt glad for å vinne en ny iPhone?”

 

Det er også tillat å oppfordre brukerne til følgende:
  • Legge igjen en kommentar.
  • Trykk på liker-knappen på ditt innlegget.
  • Lik gjerne siden vår om du liker konkurransen.
  • Sende brukerne til en ekstern side for å bli med i en konkurranse.
  • Oppfordre brukerne å sende en direktemelding til bedriftens Facebook-side.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Outbound vs. inbound markedsføring

Outbound vs. inbound markedsføring

    Det nummeret der ser ut som et salgsnummer, de er så utspekulerte! Vi har i dag alle mulige funksjoner for å “forsvare” oss mot folk som ønsker kontakt. Det kan være apper som blokkerer numre, det kan være tillegg i Chrome-leseren som blokkerer annonser...

Hva skjer med Facebook for bedrifter nå?

Hva skjer med Facebook for bedrifter nå?

    Det har vært tilløp til panikk blant bedrifter som benytter Facebook som markedsføringskanal, etter at Facebook for noen dager siden annonserte at de i nyhetsstrømmen nå vil prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold. Spørsmålet er om...

Facebook slår ned på fisking etter engasjement!

Facebook slår ned på fisking etter engasjement!

    «Engagement baiting» har blitt mer og mer vanlig blant sidene du og andre følger på Facebook, men nå er det slutt. Facebook har nemlig annonsert at de vil begynne å slå hardt ned på synligheten til innlegg fra sider som fisker etter engasjement. ...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This