Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat
Snapchat har nå lansert Snap Publisher for alle annonsører i hele verden – Norge inkludert. Dette er en selvbetjeningsløsning som brukes til å lage Snap Ads, eller Snapchat-annonser. Dette er en spennende kanal med mange muligheter. Det store spørsmålet som mange nok stiller seg, er om det er en effektiv kanal, og i tilfelle for hvem…?
Snapchat, som ble lansert i 2011, har eksplodert i popularitet på kort tid. I Norge er det i dag registrert nærmere 2,4 millioner brukerkontoer på den sosiale plattformen. Med godt over 50% av den voksne befolkningen i landet som daglig bruker appen, er nok for mange fristende å prøve med annonsering. Det vil i midlertidig stilles høye krav til innholdet i annonsene, for Snapchat forteller nemlig at de vil straffe annonser med lite kreativt innehold.
Annonsene
Snapchat tilbyr i utgangspunktet tre ulike annonseprodukter: Snap Ads, Sponsede filter og Sponsede linser. Men kun Snap Ads vil nå blir tilgjengelig gjennom selvbetjeningsløsning Snap Publisher – som ligger her.
Tall viser at 2,4 millioner nordmenn over 18 år har en Snapchat-profil. Inkluderer vi alle under 18 år, så ligger vi trolig på rundt 3 millioner. Altså halve Norge er på Snap!
Her er noen av funksjonene i Snap Publisher:
- Lage om en nettside til en Snap Ad
- Konvertere horisontale videoer til Snap Ads
- Legge til elementer som tekst, bilder og animasjoner på video
- Den kan generere ulike varianter av en Snap Ad
Målgruppene
Snap Ads ligner mye på Facebook hva gjelder mulighetene til å finne bestemte målgrupper. Her kan vi finne brukere ved å målrette seg mot demografi som alder, kjønn, geografi og livsstilkategorier. Systemet åpner også for muligheter til å finne speilpublikum, slik vi kjenner det fra Facebook.
Min bedrift på Snapchat? Det er mange spennende muligheter når denne plattformen nå åpner for annonsering. Men vi må vel innse at mediumet opplagt ikke er noe for alle bedrifter, slik Facebook i mye større grad er. Det er viktig å ha strategien på plass, før man i det hele tatt foretar seg noe som helst i forhold til Snapchat. Et av de viktigste spørsmålene her er vel å spørre seg om dette har en verdi for dine kunder.
Mer fra bloggen
24 timers livssyklus
Hva prater jeg om nå? Jeg sitter nå hjemme i solsengen på verandaen og ser ut over vannsprederne på jordet og de små bølgene på fjorden. Og så slo meg plutselig tanken, jeg har jo glemt å se Solo!! For dere som ikke er vet hva jeg prater om, her er et...
Vlogger du?
Bilde eller video? Jeg så en video for noen dager siden på LinkedIn, om et firma som har begynt å filme store deler av reisen sin. Alt fra hvordan de har det på kontoret, når de er i kundemøter, opp og nedturer. De viser korte avsnitt av hvordan det er å...
Fra 0 til 177 på få måneder
Hva innebærer aktivitet på LinkedIn? I Oktober 2017 var jeg på et foredrag i Oslo som handlet om digitale medier og markedsføring. Det ene foredraget handlet om LinkedIn. LinkedIn er en app, og en del av min inbound marketing, jeg har hatt på alle mine...