Facebook slår ned på fisking etter engasjement!

av | 19. des, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

«Engagement baiting» har blitt mer og mer vanlig blant sidene du og andre følger på Facebook, men nå er det slutt. Facebook har nemlig annonsert at de vil begynne å slå hardt ned på synligheten til innlegg fra sider som fisker etter engasjement.

Folk er nemlig lei av å lese innlegg der de blir egget frem til å fysisk reagere på Facebook-innlegg i form av å enten like, kommentere eller dele innlegget. Et eksempel på en tekst som fisker etter engasjement kan være «LIK dette innlegget dersom du også har Tvillingene som ditt stjernetegn». Disse innleggene prøver å utnytte Facebook-algoritmen som gir større spredning på innlegg med mye engasjement.

Du vil få muligheten til å tilpasse deg disse nye endringene over tid, så algoritmen vil gradvis bli strengere etter hvert som ukene går.

Facebook har over lengre tid samlet inn og kategorisert flere hundre tusen innlegg, slik at algoritmen nå bedre forstår hvilke innlegg som fisker etter engasjement. Dermed vil disse innleggene bli mindre synlige og rekkevidden vil bli betraktelig redusert. Innlegg som spør om hjelp, råd eller anbefalinger vil ikke bli negativt rammet av disse endringene. Eksempler på dette kan være hjelp til å spre innlegg som omhandler en savnet person, innsamling til veldedige formål eller spørsmål om hjelp hvis du skal ut og reise.

Du vil få muligheten til å tilpasse deg disse nye endringene over tid, så algoritmen vil gradvis bli strengere etter hvert som ukene går. Facebook håper at disse endringene vil føre til at autentiske og meningsfulle innlegg vil være det første som møter oss på Facebook.

Så lenge du fortsetter å publisere relevante og meningsfulle innlegg vil du ikke merke noe til disse endringene, så her gjelder det å tenkte seg godt om en gang eller to før neste Facebook-innlegg.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

    Snapchat har nå lansert Snap Publisher for alle annonsører i hele verden – Norge inkludert. Dette er en selvbetjeningsløsning som brukes til å lage Snap Ads, eller Snapchat-annonser. Dette er en spennende kanal med mange muligheter. Det store spørsmålet...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This