Hva skjer med Facebook for bedrifter nå?

av | 14. jan, 2018 | Facebook, Sosiale Medier

Det har vært tilløp til panikk blant bedrifter som benytter Facebook som markedsføringskanal, etter at Facebook for noen dager siden annonserte at de i nyhetsstrømmen nå vil prioriterer innlegg fra venner og familie foran annet innhold. Spørsmålet er om man nå må totalt revurdere hele sin strategi på plattformen.

Det var vel nesten umulig å unngå nyheten som kom fra hovedkontoret til Facebook tidlig denne måneden, om forandringene som nå settes i verk av herr Zuckerberg og gjengen hans. Skulle du ha gått glipp av det så skal jeg kjapt gi et sammendrag her.

Facebook annonserte altså en stor oppdatering med fokus på nyhetsfeeden/strømmen i et forsøk på å finne tilbake til sine opprinnelige røtter. Altså, de vil bringe folk nærmere hverandre igjen, med andre ord venner og familie.

For å gjennomføre dette, vil Facebook steg for steg komme med oppdateringer i news-feeden som øker viktigheten vi tilegner interaksjoner med venner. Enkelt sagt: Poster som oppmuntrer og inspirerer til samtaler og interaksjoner. De vil at vi skal fokusere på kommentarer på postene, dele postene, og reaksjoner på disse. Poster som inneholder dette, vil komme høyere i prioriterings-skalaen, enn de postene som ikke innbyr til interaksjon.

 

Hvilken innvirkning vil dette ha på sidene til bedrifter?

Facebook sier at bedriftssider kan måtte se en nedgang i sin organiske rekkevidde, men derimot poster som fører til meningsfulle interaksjoner vil ha mindre innvirkning av de nye oppdateringen (Facebook forandrer faktisk litt på plattformen annenhver dag).

De forteller videre at de vil fortsette arbeidet med å forstå hvilke typer poster som fører til meningsfull interaksjon, spesielt for bedriftssider.

 

Hva har dette å si for oss?

Akkurat nå, så vil man ikke merke så mye til endringene, da det tar tid også for Facebook å få satt dette ordentlig i system. Man vil med andre ord ikke merke oppdateringen over natta.

 

Vil denne oppdateringen ha noen innvirkning på annonsering?

Ta det helt med ro. Facebook kommer ikke til å la dette gå utover annonsering med det første. De er tross alt avhengig av inntekter de også. Men; det er et lite men her; De er veldig klare på at de ikke vil at folk og annonsører spyr ut “engagement baiting” som de så fint kaller det. Dette er når sider ber brukerne om å “Skriv “JA” i kommentarfeltet hvis du liker nye iPhone X”, som sannsynligvis vil føre til at innlegget spres i store omfang.

Det viktigste å passe på når man annonser fremover, er at det fokuseres på verdifullt innhold først og fremst. Altså at det ikke lages annonser som snakker om biler, når man egentlig ønsker å selge støvsugere. Her er det viktig å sørge for å lage innhold kun om produkter og tjenester man leverer.

Facebook er klare på at bedriftsider bør fortsette med dette:

  • Lage innhold og promotere engasjement innen grupper.
  • Svare på spørsmål og kommentarer som følge av innhold man poster.
  • Opprette arrangement for å opprette kontakt med kunder.
  • Laste opp relevante videoer som gir valuta til kundene, og som gir viktige oppdateringer om produkter og tjenester.

Så igjen: Fokuset må være på det å produsere innhold som er relevant og nyttig for ditt publikum og potensielle kunder! Sørg for at du tester ut hvilke innlegg som genererer mest respons, og bruk disse som mal for fremtidig innhold.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

    Snapchat har nå lansert Snap Publisher for alle annonsører i hele verden – Norge inkludert. Dette er en selvbetjeningsløsning som brukes til å lage Snap Ads, eller Snapchat-annonser. Dette er en spennende kanal med mange muligheter. Det store spørsmålet...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This