Mange bedrifter bryter Facebooks konkurranseregler

av | 25. sep, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

Konkurranser på Facebook er en smart og enkel måte å markedsføre og skape engasjement rundt din bedrift. Men pass på, det er viktig å følge reglene, ellers kan Facebook begrense din synlighet og i verste fall kaste deg ut – helt uten forvarsel!

Hvem har ikke opplevd å bare trykke «Jeg har lest og godkjenner vilkårene…», uten å faktisk ha lest så mye som ett ord av disse? Facebooks vilkår for Facebook-sider er vel ikke noe unntak her. Vi har derimot satt oss ned å gått igjennom disse, og gir dere her noen tips om hva som kan og ikke kan gjøres.

Retningslinjene for reglene for konkurranser på Facebook er basert på vilkår for Facebook-sider

 

Risikerer store konsekvenser

Det syndes mye mot reglene for konkurranser på Facebook. De aller fleste gjør dette uten å vite at de bryter disse. Regelbrudd som oppdages kan straffe din bedriftsside med redusert synlighet, og i ytterste konsekvens kaste deg ut av Facebook – i noen tilfeller helt uten forvarsel.

Ett eksempel er Lille Vinkel Sko i Oslo, som for noen år siden ble kastet ut av Facebook. Uten å være klar over det, brøt butikken med FBs regler for markedsføring, og mistet alle sine følgere, som de hadde brukt lang tid og mye krefter på å bygge opp. Utkastelsen skjedde helt uten noen form for forvarsel.

 

DETTE HAR DU LOV TIL I FORBINDELSE MED KONKURRANSER:
  • Du kan be folk like et innlegg, bilde eller en side.
  • Du kan oppfordre folk til å kommentere.
  • Oppfordre folk å trykke liker-knappen som en teller («500 likerklikk og vi trekker en vinner»).
  • Du kan be om at folk sende DM (direkte melding) til din side.
  • Du kan be folk publisere noe på siden din.

Slik vi nå leser den siste revisjonen av retningslinjene har Facebook åpnet for at du kan be folk like din Facebook-side mot å være med i konkurranser. Vi mener i midlertidig at dette er en liten sjanse å ta, og vil derfor ikke anbefale noen å gjøre dette.

 

 

Her et eksempel på lov/ikke lov:
  • Dette er ikke lov: ”Tagg en venn i kommentarfeltet som vil vinne en ny iPhone”
  • Men dette er lov: ”Kjenner du noen av dine venner som hadde blitt glad for å vinne en ny iPhone?”

 

Det er også tillat å oppfordre brukerne til følgende:
  • Legge igjen en kommentar.
  • Trykk på liker-knappen på ditt innlegget.
  • Lik gjerne siden vår om du liker konkurransen.
  • Sende brukerne til en ekstern side for å bli med i en konkurranse.
  • Oppfordre brukerne å sende en direktemelding til bedriftens Facebook-side.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Trenger mitt firma være på Facebook?

Trenger mitt firma være på Facebook?

    Jeg er på Facebook, du er på Facebook, naboens tremenning er på Facebook, følg oss på Facebook…. “Alle” er på Facebook, og ALLE har har iallefall hørt om det. Men kan det virkelig være nødvendig for min bedrift å også være på Facebook?   Da jeg...

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

    Snapchat har nå lansert Snap Publisher for alle annonsører i hele verden – Norge inkludert. Dette er en selvbetjeningsløsning som brukes til å lage Snap Ads, eller Snapchat-annonser. Dette er en spennende kanal med mange muligheter. Det store spørsmålet...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This