Hva er Facebook Pixel? En gave til markedsføreren!

av | 7. aug, 2017 | Facebook, Sosiale Medier

Facebook Pixel er kode du plasserer på nettstedet ditt. Det hjelper deg med å måle konverteringer fra Facebook-annonser, optimalisere annonser basert på innsamlede data, bygge målrettede målgrupper for fremtidige annonser og remarket åpenbare potensielle kunder – altså folk som allerede har vært inne på nettstedet ditt, men uten å handle.
Først litt om pikselen
Facebook Pixel hjelper deg med å måle konverteringer fra Facebook-annonser, optimalisere annonser basert på innsamlede data, bygge målrettede målgrupper for fremtidige annonser og retarget potensielle kunder – altså folk som allerede har vært inne på nettstedet ditt, men uten å handle. Det er flere måter du kan bruke dataen du samler fra Facebook-pikselen for å finjustere din annonsestrategi.  
Mål konverteringer
Facebook Pixel lar deg overvåke handlingsmønsteret til folk som har gått til nettstedet ditt, etter å ha sett din Facebook-annonse. Handlet de, eller meldte de seg kun på nyhetsbrevet, eller sendte de en melding til kundeservice? Alt dette er informasjon som er gull verdt med tanke på å se hvilke annonser, målgrupper eller kampanjer som virker best. Du kan til og med spore kunder på tvers av enheter, slik at du for eksempel kan vite om folk har en tendens til å se annonsene dine på mobil, for så å bytte til pc før de handler, eller omvendt. Denne informasjonen kan hjelpe deg med å avgrense annonsestrategien og lettere beregne avkastningen på investeringen.  
Remarketing
Ved hjelp av sporingsdata kan du vise målrettede annonser til brukere som allerede har vært innom nettstedet ditt. Du kan for eksempel vise brukeren en annonse for det ene produktet de la i handlekurven, men aldri endte opp med å handle. Eller andre produkter de har kikket på hos deg. Denne muligheten alene er grunn nok til at du bør opprette en Facebook-piksel nå, selv om du ikke annonserer på Facebook.
Facebook Pixel jobber kontinuerlig for å gi deg salg!
Opprett et speilpublikum
Du kan bruke målrettingsdataene fra pikselen til å hjelpe deg bygge en gruppe brukere som ligner dine eksisterende kunder. Folk som for eksempel liker de samme type postene, har de samme interessene eller bor i de samme områdene til brukerne som allerede bruker nettstedet ditt. Her er potensiale til å virkelig utvide din kundebase.  
Mål resultatene av dine annonser
Ved å bruke en Facebook Pixel kan annonsene dine bli mer effektive ved å forbedre kvaliteten på annonsene du kjører, og ved å forbedre målrettingen til de som ser dem. Og du vil kunne se informasjon om konverteringer og salg – hvor mye betaler jeg for ett salg. I tillegg til å forbedre annonsene dine basert på sporing av effektiviteten, kan du bruke Facebook Pixel-dataen til å sikre at annonsene dine blir sett av de som mest sannsynlig vil bruke ditt nettsted.

Stefan Lundberg
Daglig leder i Trane Media

Fyll ut feltene under
så tar vi kontakt

Mer fra bloggen

Trenger mitt firma være på Facebook?

Trenger mitt firma være på Facebook?

    Jeg er på Facebook, du er på Facebook, naboens tremenning er på Facebook, følg oss på Facebook…. “Alle” er på Facebook, og ALLE har har iallefall hørt om det. Men kan det virkelig være nødvendig for min bedrift å også være på Facebook?   Da jeg...

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat

    Snapchat har nå lansert Snap Publisher for alle annonsører i hele verden – Norge inkludert. Dette er en selvbetjeningsløsning som brukes til å lage Snap Ads, eller Snapchat-annonser. Dette er en spennende kanal med mange muligheter. Det store spørsmålet...

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Trane Media AS © 2018
Org.nr. 919 494 050 MVA

Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Ved at du fortsetter å bruke tranemedia.no, forutsetter vi at du samtykker til dette.

Share This