En verden av kaffe
Ole Haga fra Kaffemann lever av kaffe, og mannen er et vandrende leksikon. I løpet av en underholdende og interessant time, fikk vi vite en hel masse vi ikke ante at vi ikke visste om kaffe.
Jeg var nervøs. Vi skulle få besøk av en vaskeekte Kaffemann, i ordets rette forstand. Ville trakterkaffen vår – fra en småsliten Moccamaster – holde mål? Ville de filtermalte bønnene – fra en produsent ikke en gang jeg hadde hørt om – falle i smak? Så kommer Ole Haga smilende inn dørene hos oss på Trane Media – med egen kaffe i hånden. Problem løst. Og han bedyrer:
“Jeg ække så nøye på det altså.”
Det er tid for podcast.
Og vi skal snakke om kaffe.
Faren til Ole, Anders Haga, grunnla firmaet i starten på 80-tallet, og den gangen reiste han rundt til firmaer for å overtale dem til å bytte ut termosen med en trakter. I dag er både utvalg og behov mer komplekst, men viktigheten den samme, og vi spør Ole:
Ville norske bedrifter fungert uten kaffe?
Han ler og forteller om en hendelse for en tid tilbake, om en kunde som ringte halv ni en morgen, med lett desperasjon i stemmen og budskapet:
Kaffemaskinen funker ikke!!
En slik beskjed tas selvsagt på største alvor, og innen klokka var blitt ni, var fortvilelse snudd til lettelse, og tomme kopper fylt med rykende, varm kaffe. Og det er trolig her Kaffemann har sitt største konkurransefortrinn. I fleksibiliteten, serviceinnstillingen og viljen til å løse et problem.
Ole Haga selv er et levende leksikon. Han legger ut om de ulike produsentlandene, typene kaffebønner og brenningsgrad. Det er nesten så man er til stede, i Brasil, Colombia eller Kenya, og man kan kjenne aromaen fra en deilig arabica.
Og fremtiden?
Trendene innen kaffedrikking vil nok fortsette å endre seg – det drikkes mer kald kaffe enn tidligere – men en ting vil bestå, og den er selve grunnpilaret.
Kaffe.
Svart kaffe.
For de aller fleste er det ingenting som kan måle seg med det.
Mer fra bloggen
Mange bedrifter bryter Facebooks konkurranseregler
Konkurranser på Facebook er en smart og enkel måte å markedsføre og skape engasjement rundt din bedrift. Men pass på, det er viktig å følge reglene, ellers kan Facebook begrense din synlighet og i verste fall kaste deg ut – helt uten forvarsel! ...
Hva er Facebook Pixel? En gave til markedsføreren!
Facebook Pixel er kode du plasserer på nettstedet ditt. Det hjelper deg med å måle konverteringer fra Facebook-annonser, optimalisere annonser basert på innsamlede data, bygge målrettede målgrupper for fremtidige annonser og remarket åpenbare potensielle...
Nå kan endelig alle annonsere på Snapchat
Snapchat har nå lansert Snap Publisher for alle annonsører i hele verden – Norge inkludert. Dette er en selvbetjeningsløsning som brukes til å lage Snap Ads, eller Snapchat-annonser. Dette er en spennende kanal med mange muligheter. Det store spørsmålet...