Outbound vs. inbound markedsføring
Det nummeret der ser ut som et salgsnummer, de er så utspekulerte!
Vi har i dag alle mulige funksjoner for å “forsvare” oss mot folk som ønsker kontakt. Det kan være apper som blokkerer numre, det kan være tillegg i Chrome-leseren som blokkerer annonser som er rettet mot deg, og det kan være en over filtrert e-postklient som sender mail rett i søppelkassen med grunnlag i hva slags ord mailen inneholder. Nå til dags har det jo blitt slik at det er oss som kunder som sitter med hele makten.
Markedsavdelinger sliter til stadighet med å finne måten å nå sitt publikum på. Det er en evig kamp som hele tiden må fornyes.
Hvor ofte svarer du faktisk på en telefon, fra et firma du aldri har hørt om tidligere? Hvis du tar telefonen fra det ukjente nummeret i det hele tatt da… Eller hvor ofte åpner du en mail fra et firma du aldri har vært i kontakt med tidligere…hvorfor sender de meg mail da? SPAM, tenker du da..ikke sant?
I markedsføring generelt er det vanlig at man skiller mellom to hovedgrupper: Outbound og Inbound. Hva er hovedforskjellene?
Outbound marketing handler i enkle ord om å “kreve oppmerksomhet” gjennom bruk av tradisjonelle kanaler og medier som for eksempel reklame på radio, TV-reklamer, telemarketing, masseutsendelse av usegmentert e-post, avisannonser og andre typer print-annonser, banner-annonser, uadressert reklame i posten osv osv.
Hva kan man så gjøre som et alternativ i markedsføringen sin da?
Jo: Inbound marketing! Her finner man uttrykk som:
- Søkemotoroptimalisering: SEO, Google, Bing osv
- Blogging: Nyttige oppdateringer, gratis innhold, alt som trekker kunden inn som en magnet.
- Sosiale medier: Facebook, LinkedIn, Snapchat og Instagram for å nevne noen.
Jeg må jo innrømme at jeg er en STOR tilhenger av inbound markedsføring. Jeg sier ikke at outbound ikke fungerer, men jeg har rett og slett mer tro på inbound fordi det er en mer kosteffektiv og personlig måte å kommunisere med sitt publikum på. Det å for eksempel ha en samtale via en Facebook-tråd, eller via en artikkel du har publisert på LinkedIn, kan føre til en tillit mellom deg og den du chatter med, som skaper et helt annet forhold enn den mannen på TV eller avisforsiden som sier; KOM OG KJØP i dag.
Så tenk litt selv; Hvor er det du og ditt firma skal legge deres budsjett? Er det på store publikummet du ikke vet om kommer til å handle av deg i det hele tatt? Eller vil du inn på det litt mer personlige og få en tettere kommunikasjon med dem du ønsker å få inn i din salgstrakt?
Mer fra bloggen
En verden av kaffe
Ole Haga fra Kaffemann lever av kaffe, og mannen er et vandrende leksikon. I løpet av en underholdende og interessant time, fikk vi vite en hel masse vi ikke ante at vi ikke visste om kaffe. Jeg var nervøs. Vi skulle få besøk av en vaskeekte...
Kan man leve av en drøm?
Forfatterdrømmen har fulgt Myriam H. Bjerkli siden barndommen, men at hun skulle starte forlag, var ikke nødvendigvis planen. Men slik ble det. Og i fjor innfridde Forlagshuset i Vestfold kriteriene til en Gaselle-bedrift. Rett før vi svinger inn...
Det begynte med en strek
Åke Berg er kunstmaler. Han har fulgt den indre stemmen, søkt mot det som berører, og ikke minst: han har våget. Skal man lykkes handler det ikke bare om inspirasjon og talent, det handler også om tålmodighet, standhaftighet og en jobb som må...